A Canva jó pár hónapja bevezette a weboldalkészítési opcióját. A közösség vegyesen fogadta, de mostanra elég sok újítás érkezett, és érdemesnek tartottam összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat. Pro és kontra megnézzük, vajon jó választás-e egy Canvás weboldal. Ha igen miért, és ha nem, miért nem!?
Minden kétséget kizáróan kijelenthetjük, hogy egy vállalkozás weboldal nélkül, olyan mint egy autó kerekek nélkül. Na jó, ez lehet kicsit erős kijelentés, de őszintén:
Mire kell nekünk egy weboldal?
Ha eddig nem állt volna össze, rengeteg dologban segítheti a bevételeid növekedését:
- az emberek megismerhetik a termékeid , szolgáltatásaid lényegét (akár meg is vásárolhatják)
- olvashatnak rólad, elmesélheted miért is Te vagy a legjobb választás
- véleményeket olvashatnak másoktól, a szolgáltatásod kapcsán
- a hirdetésekhez profin tudod használni a weboldalt mint landoló oldal
- kapcsolatba tudnak veled lépni online űrlapon keresztül
- időpontot tudnak hozzád foglalni online
- …és még sorolhatnám
Tudtad, hogy a felhasználók 52%-a mondja azt, hogy egy weboldalt esztétikai okokoból hagy ott? Ez azt jelenti, hogy ha egy weboldal csúnya, vagy nem mobilbarát, már ki is lépnek onnan. Ez komoly pénzveszteség neked. A megfelelő eszköz megtalálása, a megfelelő weboldal felépítése komoly feladat, és ebben a cikkben ezt fogjuk most kicsit jobban szemügyre venni.
Először is, mi az a Canva weboldal, és mi a különbség egy „sima mezei” weboldalhoz képest?
A Canva egy olyan online platform, amely segít az embereknek lenyűgöző terveket készíteni kódolás vagy tervezési tapasztalat nélkül. Minden, a grafikáktól a közösségi média posztokon át a szórólapokig, brosúrákig és névjegykártyákig könnyen létrehozható a Canva platform segítségével. Ezek a funkciók a weboldalkészítő modulban is elérhetőek. A weboldal készítő sablonokat és ugyanazt a felhasználóbarát tervezési megközelítést használja, mint más Canva tartalmak. A felhasználók kiválaszthatnak egy sablont, szerkeszthetik a részleteket az oldalsáv menüben, hozzáadhatják saját képeiket és szövegüket, majd közzétehetik az oldalt vagy megoszthatják azt egy nagyobb csapattal.
Talán ez a legnagyobb előnye egy átlagos weboldalhoz képest: „könnyedén” összerakható (ha van affinitásod, és szépérzéked), és nem kell felesleges kódolási feladatokat elvégezned közben.
Sablontár, és „drag&drop” szerkesztő
A Canva weboldal készítő egyik legjelentősebb funkciója a sablontár. Számos előre tervezett sablon található különféle weboldalakhoz. Ezek széles stílusokat és szakmát lefednek. Testre szabhatod őket saját márka színeiddel és tipográfiáddal. Ingyenes tervek és néhány prémium tervezés is elérhető áron megtalálható a felületen.
A Canva azért vált híressé, mert a „drag&drop” (húzd és dobd) szerkesztőjével könnyűvé tette a tervezési tapasztalat nélküliek számára a képek, szövegek és formák hozzáadását a grafikákhoz és egyéb tartalmi elemekhez. Szerkesztés közben az ember méretezheti a tervezési elemeket, hozzáadhat átfedéseket és cserélhet ki képeket olyan előzetes beállításokkal, amelyek kevés beavatkozást igényelnek a felhasználó részéről. Ez kiváló lehetőséget kínál azoknak az embereknek, akik tapasztalat nélkül is szeretnének professzionális kinézetű oldalakat létrehozni maguknak.
„Gazdaságos” megoldás (!?)
Ez igaz is és nem is. A Canva ingyenes tervet és ingyenes sablonokat kínál, és ha ezekből választasz, vagy magad rakod össze, viszonylag olcsón megúszod, hiszen csak a Canva előfizetés díja az egyetlen igazi költséged. Persze ha professzionális oldalra vágysz, saját domainnel, akkor a domaint meg kell vásárolnod, de összességében nincs más költséged.
Ingyenesen akár a Canva-n keresztül is közzéteheted a weboldaladat, feltéve, hogy nem zavar a néhány Canva márkajel és egy „my.canva.site” domain név. Ez szerintem nem annyira üzleties, így maximum gyakorlásra használnám. Ha gyors, egyoldalas weboldalt szeretnél létrehozni, ami nem kerül semmibe, a Canva jó választás lehet. Sajnos több oldalas, vagy bonyolultabb megoldásokat egyelőre nem lehet kiaknázni.
Előnyök és hátrányok
A Canva használatának számos előnye és hátránya van, amelyekre érdemes odafigyelni, miközben felfedezed ezt a lehetőséget. Íme néhány fő szempont:
Előnyök:
- Nagyon szabad testreszabási lehetőség, gyors szerkesztés.
- Szuper felhasználói élmény, és kreatív grafikák segítik a munkád.
- Nem akadályoz semmi építés közben, teljesen szabad a szerkesztési élmény.
- Digitális névjegynek, egyszerűbb kampányok lefuttatásához ahol elég egy landoló oldal – ideális.
- A mobil nézetet magától alakítja ki a felület (bár ez lehet épp hátrány is, lásd lentebb).
- Automata menü készítés funkcióval rendelkezik.
Hátrányok:
- Nem SEO optimalizált – magyarul a Google helyezésed nem biztos hogy a legjobb lesz, mert itt nincs külön lehetőség optimalizálni az oldalt mint mondjuk egy WordPress oldal esetében.
- Nincs lehetőség webshop építésére – mivel nincsenek ilyen fejlett funkciók mint kosár, vagy pénztár oldal, vagy fizetési megoldás bekötése, nincs lehetőséged webáruházat építeni vele.
- Nem mobilbarát minden esetben – ha nem értesz a reszponzivitáshoz, kvázi nem tudod mobilra optimalizálni az oldalt, sajnos sok embert fogsz elveszíteni. A Canvás weboldalak esetében elég szöszmötőlős munka a mobilbaráttá tétel, kell hozzá némi grafikai érzék, és stabil Canvás alapok (pl: ha nem tudod mi az hogy csoportba rendezni a grafikákat, bele se kezdj).
- Nincs lehetőséged űrlapot építeni – viszont külső formulákat be lehet ágyazni (Pl.: Typeform, Google űrlap).
Vannak még további „tisztázatlan” kérdések, többek között az EU-s adatvédelmi szabályok, és a sütik…egy átlagos weboldal esetében a szabály az, hogy rendelkeznünk kell adatvédelmi nyilatkozattal (ha pl van kapcsolat űrlapunk az oldalon akkor adatkezelőnek minősülünk, így kell adatvédelmi nyilatkozat), valamint egy WordPress oldal esetében kell süti nyilatkozat is, mert tájékoztatni kell a látogatót, milyen adatokat mentünk.
A Canva oldal esetében (és a Canva ügyfélszolgálatának válasza alapján), ezen blog bejegyzés időpontjában az a hivatalos álláspont, hogy a Canvás oldalakra sem adatvédelmi nyilatkozat, sem süti nyilatkozat nem szükséges, mivel nem történik adatkezelés. Ezt egy adatvédelmi szakértő is megerősítette akit megkérdeztem, de érdemes lesz erre figyelmet fordítani a jövőben.
Jó a Canvás weboldal vagy sem? Mi a konklúzió!?
Igen! Nem! És lehet. 🙂 Viccesen fogalmazva igazából attól függ, hogy NEKED jó lesz e Canvás weboldal, hogy milyen elvárásaid vannak. Ha te egy szolgáltató vagy, akinek csak az lenne a lényeg hogy jelen legyen az interneten, legyen egy stílusos, konkurenciát megszégyenítő weboldala, és elérjenek ott az emberek, akkor számodra tökéletes lesz.
Ha viszont szeretnél weboldal analitikákat (ki látogat, honnan látogat, milyen eszközről), vagy épp az értékesítési kampányaidhoz akarod használni ahol fontos az adatmérés (Pl.: Facebook képpont), esetleg webáruházat szeretnél és mondjuk blogolni, ez a megoldás számodra nem lesz jó megoldás. Arra egy WordPress oldalt javasolnék, amiben szintén tudok neked segíteni, ha ide kattintasz.
Véleményem szerint ez egy hihetetlen erős eszköz, és számos szolgáltatónak nagy előnyére válhat. Pl.: műkörmösök, fodrászok, építőipari szakemberek, de akár egy tetováló szalonnak vagy fogászatnak is, ha csak annyi a cél, hogy elérhetőek legyenek az interneten, és lássák az emberek a korábbi referenciákat, ügyfél véleményeket. Amennyiben te is szeretnél magadnak egy Canvás weboldalt, és te magad építenéd meg, akkor a „30 dolog amit a profi Canva userek használnak” kurzusomban, erről is szót ejtek, illetve az „Építs Canvasztikus vállalkozást” kurzusban is mélységeiben tárgyalom a weboldalakat!
Kérdés, vagy elakadás esetén örömmel látunk a Canva kérdezz/felelek csoportban!