Kis országunkban hektikus a vállalkozások élete, és sokan megrémülnek egy új vállalkozás indításától vagy épp fejlesztésétől. Pedig jól felkészülten, fókuszáltan nekivágva minimalizálhatjuk a sikertelenség mértékét. Létrehozni egy vállalkozást, fejleszteni, és értéket teremteni az emberek számára nem csak inspiráló, hanem egyben hálás feladat is lehet. Ebben a cikkben megosztom veletek, hogyan tudjuk helyesen felépíteni az üzletünket úgy, hogy közben ne hulljon ki minden hajszálunk.
Egy kis piaci áttekintés
Az elmúlt években nem volt könnyű sem itthon, sem máshol a vállalkozások élete. Gondoljunk csak a KATA törvény módosítására, a COVID-ra, vagy a háborús helyzet adta kihívásokra. Rengeteg segítséget is kaptunk más oldalon, de az emberek vásárlási kedve hektikus volt.
A legtöbb cég, akikkel dolgom volt az elmúlt években, ugyanazokra a sémákra alapozta az üzletvitelét: vagy másolták a konkurenciáikat, akiknek szintén nem ment jól, vagy piackutatás nélkül vágtak bele valamibe. Mindkettő vakvágány lehet, ha nem készülünk fel megfelelően, és nem nézünk utána az ötletünknek. Nem elég egy jó ötlet vagy termék, ha mellette a marketingünk és az értékrendünk nincs rendben. A hitelesség és az őszinte kommunikáció felértékelődött, mert az emberek sokkal nehezebben fizetnek bármiért. A megbízhatóság elsőrangú!
E mellett azt is látni kell, hogy a magyar piac el van maradva kissé a digitalizációt tekintve, legalábbis ha vállalkozásokról beszélgetünk. A Digiméter kutatásai alapján, ahol megközelítőleg 600 céget kérdeztek meg, kiderül, hogy 2022 óta a magyar vállalkozások digitális fejlettsége egyáltalán nem változott. De ami még talán ennél is érdekesebb:
- a digitális jelenlét csökkent, egyidőben nőtt azoknak a cégeknek a száma akiknek se weboldala, se webáruháza nincs, de ha van is, azt csak nagyon ritkán (4-6 havonta frissíti)
- a közösségi médiában a cégeknek 44%-a nem rendelkezik fiókkal (Facebook, Instagram, TikTok, stb)
- akinek van közösségi média fiókja annak harmada tesz fel új tartalmat, és 38%-a is csak alkalmilag posztol azaz 2-3 havonta
A kutatás nagyon sokrétű, de mi a konklúzió ebből?
Ha vásárlókat, ügyfeleket szeretnél látszódnod kell! HA látszódni szeretnél meg kell tudni jelenítened magad (kép, videó, ingyenes és fizetős tartalmak, e-book, stb). Ha pedig meg szeretnéd jeleníteni magadat, azt ízlésesen kell tenned!
Érdemes belefogni egyáltalán a vállalkozásba?
Sokan hajlamosak kifogásokat keresni, hogy miért nem most vágnak bele. Tavasszal borongós az idő, nyáron uborkaszezon van, ősszel esik az eső, télen hideg van és jönnek az ünnepek. Érted, mire célzok?
Nincs jó időpont! Bármikor fogsz a vállalkozásodba, jó időpontban vagy. Minden rajtad múlik, és az elszántságodon, nem azon, hogy épp milyen az időjárás. Nem kell milliomos nagybácsi hozzá, csak elszántság.
Hadd osszak meg veletek egy extrém példát: az egyik ügyfelem a COVID közepén indította el a vállalkozását, ami takarítással foglalkozott. A karanténhelyzet miatt ellehetetlenült a személyes takarítás lehetősége, így kitalálta, hogy maszkokat fog értékesíteni. Keresett egy beszállítót, és a következő hónapokban, amíg kötelező volt az arcmaszk, azt értékesítette. Ezt hívjuk a vállalkozás transzformációjának.0
De említhetnék sok 100 példát, akár a milliárdos Jákob Zolit is, aki a Crystal Nails létrehozásakor 12 másik nagy „körmös céggel” együtt indult el, tehát mondhatjuk, hogy telített volt a piac…és mit csinált? Megfigyelte a többieket, és valami mást adott az embereknek, ami miatt felfigyeltek rá. Ha te vagy a 1000. aki jóga oktató lesz, vagy a 800. aki sminktetováló, vagy épp coach, akkor sem szabad úgy gondolkoznod, hogy hátrányban vagy. Hiszen te, a magad minőségében biztosan másképp adsz az embereknek mint a többiek, mivel belőled csak egy van.
Nincs elég ügyfél a piacon
Hadd oszlassak el egy tévhitet: van ügyfél, és vannak vásárlók. Ha esetleg a saját vállalkozásunkban ezt nem tapasztaljuk, annak egyszerűen az az oka, hogy az emberek máshol költik el a pénzüket, és nem feltétlenül a konkurenciánknál. Sok emberben meg sem született még a gondolat, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk kell neki, és ennek egy oka van: nem találkozott velünk!
Tudom, az ügyfélszerzés olykor kemény dió! A piac telítettsége és a hatalmas marketingzaj okozhatja azt, hogy nem találnak meg minket, de leginkább mi vagyunk a fő ok. Meg kell találnunk, mi az, amivel ki tudunk emelkedni a piacon, amivel többet tudunk adni, mint mások. Az „Építs Canvasztikus vállalkozást” kurzusban rengeteg mesterfogást elmondok ezzel kapcsolatban, és azt is megmutatom, hogyan tudsz olyan anyagokat készíteni a Canvában, ami méltó egy brandhez!

Nem kell nagy dolgokra, vagy több százezer forintos befektetésekre gondolni egyből. Fontos, hogy ne higgyük, hogy ha kiteszünk a közösségi médiába egy posztot hatalmas piros „akció” felirattal, akkor dőlni fognak az érdeklődők. Ma sok vállalkozó az akciókkal akarja megfogni az embereket, pedig nem csak ezzel lehet. Ez is egy eszköz, de ha folyamatosan akciózunk, akkor bepozicionáljuk magunkat az „olcsó vállalkozás” kategóriába, és nem fogunk tudni megélni, hiszen mindent csak áron alul fogunk tudni értékesíteni.
A stratégia fontos a Canvában is
Tudom, hogy sablonosan hangzik, de egy üzleti terv elkészítése mindennél fontosabb. Itt nem a klasszikus, kormányzati szerveknek beadandó dokumentumról beszélek, hanem egy saját magunknak szóló dokumentumról, ami tartalmazza a főbb értékeinket:
- Kinek nyújtunk szolgáltatást, kinek szeretnénk eladni?
- Mit szeretnénk eladni?
- Mi a legfőbb üzenetünk az emberek felé a vállalkozásunkkal?
- Hogyan szeretnénk értékesíteni?
- Mi különböztet minket a konkurenciától? Mivel tudunk többet adni, mint mások? Miért van ránk szükség a piacon?
- Hogyan találhatnak ránk, mik lesznek a főbb marketing csatornáink?
- Milyen lesz a kommunikációnk (üzleties, barátságos, humoros)?
- Mivel tudjuk az embereket edukálni? Mit tudunk adni nekik még a termékeinken, vagy szolgáltatásainkon túl?
Ezek olyan kérdések, amelyek a vállalkozásunk értékeit tartalmazzák, és jó, ha ez megvan szövegesen is, és látjuk. Ne csak a fejünkben válaszoljunk ezekre a kérdésekre, hanem vegyük a fáradtságot és írjuk le. Erre a Canvában is találunk rengeteg hasznos funkciót, én például az ilyen „brainstorming”-okhoz előszeretettel használom az ötletelős modulokat, vagy a whiteboardokat.

Olvassuk el akár többször is amit leírtunk, és mérlegeljük, hogy az ötletünk, szolgáltatásunk tényleg értéket teremt-e az emberek számára.
Tudatos brandépítés: ebben a Canva hatalmas segítség lesz!
Egy logó és egy szórólap elkészítése nem brandépítés, csak eszköz hozzá. Ma már egy weboldal sem az, mert alap dolog, hogy ha látok egy vállalkozást, megnézem a weboldalát is, de attól még nem ismertem meg a brand mögött rejlő értékeket. A brandépítésben részt kell vennünk, hiszen MI VAGYUNK a vállalkozás lelke. Ma már a legnagyobb brandek is igyekeznek megmutatni az emberi arcukat, és bevonni a vásárlókat a cég életébe, körforgásába.
Tudtad, hogy a Canvában mindent el tudsz készíteni akár egy ingyenes előfizetéssel is? Mert én ezt is megmutatom neked ha lejjebb görgetsz látod a lehetőségeket!
Nyilván nem mindegy, hogy egy élelmiszerbolt brandjét építjük, vagy a saját coach vállalkozásunkat. De a brandünk építéséhez hozzátartozik, hogy rendelkezünk:
- Minimum egy arculati listával, amely meghatározza, milyen színeket, betűtípusokat használunk a kommunikációban.
- Ha e-mailben tartjuk a kapcsolatot az emberekkel, legyen céges e-mail aláírásunk, ha papíron, akkor céges fejléces papírunk, esetleg névjegykártyánk.
- A weboldalunkon használjuk az arculati listában szereplő színeket, és betűtípusokat, legyen minden azonosítható, és összetéveszthetetlen: tudják, hogy a mi oldalunkon járnak.
- Ha edukálni szeretnénk az embereket, akkor például egy ingyenes e-book, amit le tudnak tölteni és abból tanulni tőlünk.
- Közösségi média felülettel (Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest vagy bármi más) – itt fontos, hogy nem kell mindenhol jelen lennünk, és törekedjünk arra, hogy az arculatunkhoz illő tartalmakkal töltsük fel az idővonalat.
Fontos, hogy a fentieket ne gondoljuk túl, nem kell heteket, hónapokat nézegetni a betűtípusokat. A Canva segítségével remek módon el lehet készíteni akár ingyenesen is a saját logónkat, vagy arculati listánkat, amivel már tudunk dolgozni. Ezeknek részleteit az „Építs Canvasztikus vállalkozást” kurzusban megosztom veled!
A marketing sajnos elkerülhetetlen
A marketing ma már elengedhetetlen egy vállalkozás életében, hiszen a fizetett hirdetés az, amivel meg tudjuk mutatni magunkat, meg tudjuk szólítani a célcsoportunkat. Fontos, hogy az emberek tartalomfogyasztási szokásait figyelembe véve készítsük el a marketingünket. A TikTok, Instagram Reels vagy más videós tartalmak egyre nagyobb szerepet kapnak, így ha képesek vagyunk mozgóképes tartalmakat előállítani, akkor próbáljuk ki magunkat ezekben. Ne féljünk attól, hogy elindítsunk egy csatornát akár egy kis vállalkozás számára is, hiszen ha már követőink lesznek, ők lesznek az első vásárlóink is.
Merjünk használni fizetett hirdetéseket is, de csak okosan. Sok kisvállalkozó beleesik abba a hibába, hogy sok hirdetést futtat, de nem mérik azok hatékonyságát. Meg kell határozni a célcsoportunkat, hogy ne szórjunk pénzt feleslegesen olyan emberek elérésére, akik nem tudnak mit kezdeni a termékünkkel.
Jön az év végi hajrá? Akkor kapjuk össze magunkat!
Az év vége közeledtével még fontosabb, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mi a tervünk az elkövetkező időszakra. Ne hagyjuk az utolsó pillanatra az előkészületeket, hanem határozzuk meg, hogy milyen kampányokat fogunk futtatni, milyen marketing eszközöket fogunk használni.
Az év végi időszak (például karácsonyi akciók) a legjobb időszak arra, hogy egy új vállalkozást felfuttassunk, hiszen az emberek több pénzt költenek ilyenkor, mint bármikor máskor. Érdemes ezt az időszakot kihasználni, hogy megalapozzuk a következő év sikereit.
Ha el vagy veszve, akkor se aggódj!
Három dologgal biztosan tudlak segíteni téged a vállalkozásod építésében:
- A Canva kérdezz-felelek csoport, ahol a Canvát érintő kérdéseket teljesen díjmentesen megválaszolom. Bátran lépj be ide kattintva, és ha úgy érzed a vállalkozásod építéséhez a Canva egy alap eszköz lesz (én javaslom), akkor itt a helyed!
- Ha már Canvázol, de vannak témák amikben esetleg elakadtál, akkor a szakmai konzultáción 30 percben lehetőséged van tőlem kérdezni, és képernyőosztással megmutatom, merre indulj tovább. Ebben a 30 percben bármit kérdezhetsz ami vállalkozásfejlesztéssel, és Canvával kapcsolatos. Én legjobb szakmai tudásom szerint segítek.
- A brandépítés, vállalkozásfejlesztés Canvával nem olyan nehéz dolog, ha van egy kiforrott technikád. Létrehoztam egy kurzust, ami A-Z-ig megmutatja neked, hogyan tudod felépíteni a branded a nulláról. Az „Építs Canvasztikus vállalkozást” kurzusban veled együtt építek fel egy brandet, és megmutatom, én hogyan s miképp kezdeném el a folyamatait. Szó van benne logótervezéstől kezdve az ingyenes e-book készítésén át, különböző vevőszerző kreatívokról, videókról. Ebben a videóban nem csak Canvázni tanítalak meg, hanem átadom az elmúlt éveim legfontosabb vállalkozói tapasztalatait is.
3+1: Ha nincs időd most egy tematikus kurzusra, de mégis szeretnél Canva trükkökről, hasznos funkciókról hallani, készítettem egy 60 perces videót, amiben időt spóróló eszközökről, brandépítő lehetőségekről is beszélek…sőt! A videó végén még egy kis ajándékot is adok neked!
Ha érdekel kattints a gombra, és nézd meg jelképes áron.:
Bármilyen területen is tervezed fejleszteni magad, a Canva remek partner lesz ehhez. Rám pedig számíthatsz az úton rád váró kérdések megválaszolásában. Remélem, hogy az egyik kurzusban hamarosan újra találkozhatunk!